top of page

Vieme, že nemá čo hľadať v ruke, no realita je iná. Prieskum mobily za volantom

ree

Mobil za volantom je dnes takmer taká bežná scéna, ako zapnuté rádio či pohár kávy v držiaku. Všetci vieme, že je to nebezpečné, no mnohí vodiči si povedia: „Len rýchlo pozriem, kto mi píše.“ Aby sme zistili, ako to naozaj vyzerá na slovenských cestách, pozreli sme sa bližšie na zvyky šoférov. Výsledky prieskumu ukázali, že rozum a prax sa za volantom nie vždy stretnú.


Výsledky prieskumu - ďalšie časti:

O prieskume

Prieskumu - Používanie mobilu za volantom sa zúčastnilo 888 vodičov. Prieskum bol realizovaný počas augusta 2025. 


Kompletný prieskum vyplnilo 888 vodičov zo Slovenska


Najväčšiu skupinu v našom prieskume tvorili vodiči s ročným nájazdom 10 – 30 tisíc kilometrov (52,8 %). Nasledovali šoféri, ktorí jazdia do 10 tisíc km (25,8 %), potom 30 – 60 tisíc km (17 %) a len malá časť respondentov najazdí viac ako 60 tisíc km (4,5 %) ročne.


Z hľadiska skúseností mali respondenti vodičský preukaz najčastejšie viac ako 10 rokov (82,5%), nasledovali tí so skúsenosťami 5 – 10 rokov (10,5%). Menšie zastúpenie mali šoféri, ktorí vlastnia vodičák 1 – 5 rokov (6,2%), a najmenej bolo vodičov s praxou menej ako 1 rok (0,9%).

Vnímanie rizika používania mobilu za volantom

Drvivá väčšina vodičov (98%) súhlasí, že používanie mobilu počas jazdy výrazne zvyšuje riziko nehody. Napriek tomu, že si mnohí uvedomujú nebezpečenstvo, realita na cestách ukazuje, že niektorí šoféri tento fakt stále podceňujú.


ree

Pravidlá vodičov pre používanie mobilu

Niektorí vodiči priznali, že snažia sa mobil nepoužívať vôbec (70%). Ďalší ho berú do ruky len na kontrolu prichádzajúcich hovorov či správ (16,9%), ale neodpovedajú. Sú aj takí, ktorí mobil používajú vždy, keď potrebujú (11,8%), a niektorí vodiči po nastúpení do auta rovno prepnú telefón na tichý režim (2,9%), aby ich počas jazdy nerušil.


Prečítajte si viac o rozptýlení počas jazdy: 3 druhy rozptýlenia za volantom.


ree

Aplikácie na prevenciu používania mobilu

Väčšina vodičov ani netuší, že takéto aplikácie existujú. Niektorí priznali, že o nich vedia, ale nepoužívajú ich. Malá časť vodičov však skutočne používa aplikáciu, napríklad „Režim v aute“ alebo na sledovanie svojho jazdného štýlu.


ree

Vodiči: naozaj majú mobil pod kontrolou?

Väčšina vodičov tvrdí, že majú mobil za volantom pod kontrolou – veď predsa vedia, kedy si ho môžu „rýchlo skontrolovať“. Na druhej strane sa nájde skupina, ktorá priznáva, že občas podľahne pokušeniu a pár správ či notifikácií si nevie odoprieť ani počas jazdy.


Podľa dopravného psychológa Karola Kleinmenna používanie mobilu za volantom znamená výraznú stratu pozornosti: „Pozornosť máme iba jednu, 100 % a každý ďalší podnet nám berie časť tej pozornosti – čím väčšia časť pozornosti je na mobile, tým menej zostáva na premávku. Čo nevidíme, na to nereagujeme. Mozog musí rýchlo prepínať medzi sledovaním premávky a spracovaním informácií z mobilu a to znamená oneskorené reakcie na situácie na ceste. Je dôležité si uvedomiť, že aj rozhovor cez handsfree bez držania mobilu v ruke môže byť do veľkej miery rizikový, pokiaľ nás téma rozhovoru príliš odvedie od sledovania premávky.


ree

Mobil za volantom: už to skoro skončilo zle?

83 % vodičov sa zatiaľ neocitlo v krízovej situácii kvôli používaniu mobilu počas jazdy. Napriek tomu sa nájde menšia skupina šoférov, ktorá priznala, že takmer zažila nehodu alebo nebezpečnú situáciu práve kvôli telefónu.


ree

Spoločnosť má vplyv

Prítomnosť spolujazdca má na správanie šoférov vplyv – mobil v ruke zrazu nie je až taká samozrejmosť.


Ešte pred pár rokmi mala prítomnosť pasažiera istý kontrolný efekt. Dnes však podľa prieskumu 41 % vodičov používa mobil rovnako, či sú v aute sami, alebo s rodinou. To naznačuje, že mobil sa stal natoľko prirodzenou súčasťou života, že aj sociálna kontrola stráca význam.


ree

Používanie mobilu za volantom je zvyk, ktorý väčšina vodičov považuje za rizikový – a predsa po ňom mnohí siahajú. Prieskum ukázal, že dôvody sú rôzne: od telefonátov cez navigáciu až po rýchle pozretie správ. Spoločným menovateľom však zostáva to isté – každé rozptýlenie za volantom zvyšuje riziko.


Ak teda chceme jazdiť bezpečnejšie, možno stačí jednoduchý krok: nechať mobil bokom a venovať sa naplno tomu, čo sa deje na ceste.


O organizátorovi prieskum


SuperDrive je škola bezpečnej jazdy, ktorá už 17 rokov pomáha vodičom jazdiť bezpečne, iste a s rešpektom k cestám. Za ten čas sme vyškolili viac ako 60 000 vodičov – od čerstvých absolventov autoškoly až po profesionálov za volantom. Organizujeme tréningy školy šmyku, defenzívnej jazdy a moto tréningy, vďaka ktorým dokážu vodiči zvládnuť krízové situácie a predchádzať nehodám.


Prieskum podporili: TOPSPEED.sk, Continental


Posledné príspevky

Pozrieť si všetky

Komentáre


bottom of page