Každý vodič sa stretáva s rozptýlením počas jazdy. Nie každý s ním však bojuje (správne).
Neriskujte a jazdite bezpečne! Jazdite vždy sústredený.
Rozptyľovanie počas jazdy zahŕňa akúkoľvek činnosť, ktorá odpútava pozornosť vodiča vedenia vozidla. Štatistika Polície SR ukazuje, že v dôsledku nepozornosti vzniká na Slovensku až 46 % nehôd (údaje za rok 2023).
Rozptyľovať nás môžu 3 základné typy podnetov.
1.Vizuálne rozptýlenie
Ide o podnety, ktoré nás nútia odvrátiť pohľad od cesty, teda od premávky. Najčastejšie ide o kontrolu GPS, prepínanie na displeji v menu auta, zisťovanie, čo hrá v rádiu, hľadanie predmetov v aute a pod. Podobne na nás pôsobí hľadanie ovládania zrkadiel, svetiel, nastavovanie teploty. Ďalším častým problémom je vizuálny smog pri cestách. Pestré reklamy sú zaručenými pútačmi pozornosti vodičov.
Ako sa tomu vyhnúť:
Trasu si naplánujte ešte pred cestou, zistite či nie sú na Vašej trase rekonštrukcie, uzavreté cesty a pod., vyhnete sa tak stresu, keď to zistíte až počas jazdy.
Stanice v rádiu majte prednastavené dopredu.
Ak viete, že budete počúvať podcast či audioknihu, tak si to spustite pred štartom.
Skontrolujte si nastavenie zrkadiel pred cestou.
Vedome sa sústreďte na premávku, dopravné značenie a ignorujte bilbordy.
Mobil odložte z výhľadu, nech Vás nijako neprovokuje rozsvietením pri došlej správe.
2.Manuálne rozptýlenie
Sem patrí všetko, čo nás núti nemať ruky na volante. Čiže telefón v ruke, fajčenie, jedenie, pitie, nastavovanie GPS, úprava sedadiel, dvíhanie spadnutých predmetov, podávanie vecí deťom vzadu...
Ako sa tomu vyhnúť:
Ak ste fajčiar, prinúťte sa urobiť si pauzy a nefajčiť v aute.
Aj keď malé občerstvenie môže pomôcť napríklad prekonať počiatočnú únavu, dbajte na to, aby ste mali „asistenciu“ od druhej osoby, ktorá Vám snack podá, alebo si to rovno pripravte pred jazdou v ľahkom dosahu. Aj jedenie je však riziková aktivita a počas šoférovania to optimálne neodporúčame. Určite však nevoľte jedlá ako nanuky alebo iné „zradné“ maškrty v aute.
Sedadlá a zrkadlá si nastavujte pred jazdou.
Ak s vami cestujú deti, ideálne je, keď je v aute ešte jeden dospelý. Ak to nie je možné, umiestnite sedačku tak, aby ste mali k dieťaťu čo najjednoduchší prístup a rôzne predmety neboli v aute voľne položené. Podľa veku detí im pripravte v ich dosahu hračky či aktivity, ktorými sa vedia sami zabaviť bez Vášho zásahu (uložené v organizéroch).
Nechytajte mobil do ruky. Optimálne ho odložte zo svojho výhľadu a neriešte.
3.Kognitívne rozptýlenie
Tretí typ spôsobuje, že sa neviete koncentrovať na riadenie, pretože váš mozog a myšlienky sú inde. Patrí sem čokoľvek od zarozprávania sa s ostatnými pasažiermi cez čítanie SMS, rozčuľovanie a hádky, dokonca aj náročný hadns-free telefonát a pod.
Rovnako do tejto skupiny možno zaradiť šoférovanie pod vplyvom alkoholu a drog, ako aj únavu. Ovplyvňujú totiž náš mozog a vnímanie. Zákernosť únavy je v tom, že ovplyvňuje naše zmysly, keď si ju ešte neuvedomujeme.
Ako sa tomu vyhnúť:
Nešoférujte pod vplyvom omamných látok. Nielen kvôli predpisom, ale najmä kvôli bezpečnosti.
Dodržujte opatrenia, ktoré pomáhajú predchádzať únave cez deň i v noci.
Nerozoberajte počas šoférovania témy, ktoré vás príliš pohlcujú alebo sú pre vás príliš emotívne a náročné (ani osobne ani telefonicky hands-free).
Používanie mobilu v za volantom = najväčšie nebezpečenstvo = rozptýlenie 3 v 1
Telefonovanie a písanie SMS či četovanie počas jazdy je asi najrozšírenejším a najnebezpečnejším druhom rozptyľovania, ktoré v sebe kombinuje riziká všetkých troch dokopy.
Hoci handsfree súpravy už manuálnu časť problému čiastočne riešia, kvôli vlastnej bezpečnosti silne odporúčam počas šoférovania nastaviť na mobile režim DO NOT DISTURB a obsluhovanie GPS zveriť spolujazdcovi.
Najlepšie funguje nastaviť si jednoduché pravidlá pre seba do auta a dodržiavať ich stále:
Navigáciu si nastavíme ešte pred jazdou
Hudbu si zvolíme ešte pred jazdou
Vypneme si zvonenie v telefóne
Odložíme telefón z dosahu a z výhľadu
Multitasking sa naozaj nevypláca. Vedia o tom svoje tisíce vodičov, ktorí na rozptýlenie za volantom doplatili nehodou.
Comments