top of page

Autoškola nestačí. 5 tipov pre mladých vodičov na bezpečnejšiu jazdu v úplných začiatkoch

Na slovenské cesty vyjde z autoškôl každý rok vyše 55-tisíc nových vodičov. Zákon vyžaduje, aby počas kurzu pred absolvovanim teoretickej a praktickej skúšky s inštruktorom najazdili 34 hodín jázd v skutočnej premávke.


Je tak jasné, že mladí vodiči, hoci s čerstvým vodičákom v ruke, ani zďaleka nebudú pripravení na všetky výzvy a neočakávané situácie. Známe tvrdenie hovorí, že skutočným majstrom v akejkoľvek oblasti sa staneme až po približne 10 000 hodinách praxe – nech už ide o hru na hudobný nástroj či šoférovanie.



Bezpečnosť svojej jazdy a tým aj všetkých okolo môžu mladí vodiči zvýšiť, ak si uvedomia niekoľko podstatných vecí.


1. Chyby budete robiť stále. Tie drobné sa stávajú každému.


Len naozaj arogantný šofér bude trúbiť na auto autoškoly, ak mu zhasne motor na križovatke, alebo ide výrazne pomalšie, než dovoľuje maximálny rýchlostný limit v danom úseku. 


V bežnom aute už za sebou rozhodne budete cítiť pár nedočkavých “lepičov” sa na váš nárazník. Parkovanie vám v prvých mesiacoch bude trvať o niečo dlhšie, zo semaforov niekedy nevyrazíte na prvý pokus alebo si na diaľnici netrúfate ísť hneď 130-tkou, nič sa nedeje. Zvyšok premávky buď počká, alebo vás prebehne v mieste, kde je to možné. 


Nestresujte a v hlave si vždy premyslite, čo urobíte ako ďalší krok. 


2. Namiesto inštruktora jazdite s členom rodiny. Čo najčastejšie.


V náročnejších situáciách už vedľa seba nebudete mať inštruktora, ktorý v prípade potreby zasiahne do riadenia alebo zašliapne brzdový pedál. V ideálnom prípade by ste však aspoň prvé mesiace nemali jazdiť sami. Na sedadle spolujazdca sa oplatí mať skúsenejšieho šoféra, ktorý vám poradí, prípadne vás upozorní na situácie, ktoré si len tak neuvedomíte a v autoškole na akosi nebol čas…



3. Učíte sa každou jazdou, nebezpečie číha aj tam, kde by ste ho nečakali.


Jedna vec je spoľahlivo ovládať všetky dopravné značky a držať sa pravidiel cestnej premávky. Naozaj dobrý vodič však dokáže predvídať aj situácie, ktoré v učebniciach nenájde a filtrovať chyby ostatných. 


Pred autobusovou zastávkou či pri jazde okolo zaparkovaných vozidiel zvoľní a presunie nohu nad brzdu, pretože počíta s dieťaťom, ktoré môže náhle vybehnúť. V daždi a hlavne na jeho začiatku počíta s tým, že voda ešte nezmyla prach, olej a iné nečistoty, takže vozovka v meste môže byť extrémne šmykľavá. V noci zas inštinktívne vytipuje miesta, v ktorých ho môže prekvapiť divoká zver… 


4. Poznajte svoje auto a jeho limity.


Vyhraté nemá ani vodič, ktorý čerstvé vodičské oprávnenie získal v marci a celý rok poctivo zbieral skúsenosti defenzívnou jazdou. Na jeseň ho totiž môže prekvapiť mokré lístie a o pár týždňov neskôr aj prvý sneh a ľad, na ktorom sa jeho auto bude opäť správať trochu inak. 


Dobre poznať svoje vozidlo sa však oplatí aj v iných úplne bežných situáciách. Neskúsení vodiči sa napríklad pri predbiehaní často boja poriadne podradiť a zošliapnuť plynový pedál až na podlahu. Celý manéver tak zbytočne trvá oveľa dlhšie ako by mal a je tak nebezpečnejší. 



Problémom býva krízové brzdenie, kedy vodiči mávajú problém tlačiť na brzdu plnou silou a využiť tak 100 % potenciál brzdného systému a ABS. 


5. Absolvujte dodatočný kurz bezpečnej jazdy .


Každá autoškola musí mať cvičisko, na ňom však počas kurzu mladí vodiči často cvičia len točenie volantom alebo parkovanie. Svoje schopnosti si môžete rozšíriť napríklad našou Školou šmyku SuperDRIVE. Pre neskúsených vodičov odporúčame tréning Compact, ktorý je ideálnym štartom.


Naučíte sa rozdiel medzi bežným a krízovým brzdením, ako sa vyhnúť náhlej prekážke aj na mokrom povrchu ale aj to, ako si správne nastaviť volant a sedadlo vo vašom vlastnom aute, aby ste jazdili čo najpohodlnejšie a najbezpečnejšie. 

17 views0 comments

Commentaires


bottom of page