top of page

Lucia Solomon: Škola šmyku zachránila pred nehodou mnoho áut a nemálo životov.

Pokračujeme v rozhovore so spolumajiteľkou a inštruktorkou školy šmyku Luciou Solomon pri príležitosti 16. narodenín SuperDrive. V prvej časti sme sa rozprávali o začiatkoch SuperDrive, vývoji portfólia tréningov a kľúčových momentoch.


V druhej časti sa vrátime späť do súčasnosti, pozrieme sa na dnešné chyby vodičov, ale spomenieme aj dôležité míľniky.


Koľko vodičov vám už “prešlo rukami”? Aké sú vaše najväčšie míľniky?

Za uplynulých 16 rokov sme vytrénovali už viac ako 60 tisíc vodičov cez rôzne druhy tréningov.


Vízia spred 16-tich rokov dnes plní očakávania, absolventi si tréningy chvália, prichádzajú znova na vyššie úrovne a pomáhajú rozširovať osvetu cez vlastnú skúsenosť.

Škola šmyku zachránila pred nehodou mnoho áut a (zrejme i) nemálo životov. Najviac nás teší, keď sa nám účastníci po tréningu ozvú a povedia, že im tréning pomohol odvrátiť nehodu. Sú to silné slová, ktoré potvrdzujú, že to čo robíme dáva zmysel.


Čo sa týka najväčších míľnikov, tak stručne by sme to mohli zhrnúť v týchto oblastiach: stabilný tím profesionálnych inštruktorov, komplexné portfólio tréningov pre každý typ vodiča, založenie pobočky v Českej republike.


Stabilný tím 21 inštruktorov je tiež míľnik, z ktorého som ja osobne veľmi šťastná. Tím tvoria rôzne typy chalanov, no jedno majú spoločné – všetci sú nadšenci motorizmu – „petrolheadi“. Niektorí pretekajú na okruhoch, iní závodia do kopcov, jazdia slalomy, okruhy či offroady. Žijú tým, čo robia. Metódami nabiflíte hocikoho, avšak nie do každého sa dá naliať entuziazmus pre náročnú a rizikovú prácu inštruktora. Je úžasne vidieť ako majú stále energiu a zapálenie pre tréningy a aj vlastné zdokonaľovanie sa navzájom.


Certifikácia BMW DRIVING ACADEMY v Nemecku našich hlavných inštruktorov zaručila vysokú pripravenosť inštruktorov s dôrazom na každý detail prevedenia tréningu, od teórie cez metodiku tréningov, spätnú väzbu vodičom až po praktické jazdy na dráhach.


Naše portfólio tréningov nemá konkurenciu. Nielen rozsah náročnostných úrovní tréningov, ale aj ich administrácia a komunikácia s účastníkmi pred a po tréningoch sú pripravené tak, aby vodiči mali profesionálny a dokonalý zážitok i úžitok z tréningu. Sme ako jediná spoločnosť na Slovensku a v Českej republike, ktorá realizuje vysoko rizikový tréning v diaľničných rýchlostiach (u nás úroveň č. 5 „Highway“ tréning). Rovnako tak sme ako jediná spoločnosť poskytujúca rovnaké vyhodnocovanie rizikovosti vodičov počas jázd pre firemných zákazníkov na Slovensku a v Česku, pričom všetky údaje o vodičoch má klient online na 1 mieste prehľadné a vždy dostupné. Toto pre firmy znamená obrovské uľahčenie práce s vodičmi, najmä pre veľké firmy s pobočkami v obidvoch krajinách.


Veľkým míľnikom bolo založenie pobočky v Brne v roku 2017, kde sme sa stali exkluzívnym partnerom Masarykovho okruhu na zabezpečovanie tréningov školy šmyku na novom polygone postavenom v rámci okruhu. V Českej republike v spolupráci s Masarykovým okruhom zabezpečujeme najširšie portfólio tréningov školy bezpečnej jazdy tak v Česku ako aj na Slovensku.


Aké chyby vodičov sa stále opakujú? S príchodom nových technológii pribudli nejaké nové?


Fyzika platí tak dnes ako vtedy.

Vodiči fyziku dosť podceňujú a svoje zručnosti často preceňujú.

Nehody sa vo svojej podstate nezmenili, stále to sú rovnaké šmyky, nárazy, vyletenie z cesty a pod.


Čo sa zmenilo je skôr dôvod prečo sa tieto nehody stávajú.

Dnešní vodiči sú častokrát príliš sebavedomí, slabo predvídajú a neskoro reagujú. Tisíce nehôd na Slovensku vznikajú z malých chýb, ktorým sa dá ľahko predchádzať. Ďalšia vec čo sa zmenila je, že za tých 16 rokov jazdí na našich cestách skoro o milión áut viac ako v roku 2007 (2007: 2,8 mil áut; 2023: 3,7 mil áut), pričom cesty ani výcvik mladých vodičov tomu neboli prispôsobené.


Je nás na cestách veľa, sme tam dlho a často. Robíme to už viac-menej automatizovane a bez rozmýšľania. Jazdíme rýchlejšie a teda automaticky aj s mierne väčším stresom. Myšlienky venujeme často iným témam ako je premávka okolo nás (telefonátom, audio knihám či podcastom...). Tí „odvážnejší“ aj emailom či správam. Takto jazdí na Slovensku viac ako milión vodičov. Títo vodiči sa považujú za vyjazdených a skúsených a práve títo si dovolia aj „zatlačiť na pílu“ (robiť iné veci, ísť rýchlejšie...). Každá nečakaná situácia ich ľahko vyľaká a prekvapí.


Ani ten najskúsenejší vodič nedokáže prvýkrát zareagovať na krízovú situáciu v pokoji a bez stresu. Vtedy vodič koná skôr inštinktívne a pudovo a nie racionálne. A takto sa robia najväčšie chyby. Každý totiž chce v krízovej situácii brzdiť a to je práve často zlá reakcia na šmyk.


Nič nenahradí skúsenosť.

Radšej sa prvýkrát zľaknúť u nás na tréningu, než v premávke. Je dôležité naberať správne návyky od začiatku. Zaužívaný zlozvyk vás o 10 rokov môže stáť auto (ak nie viac). Nesprávny úchop volantu, zlé sedenie, neznalosť fyziky auta, nesprávne reakcie alebo nedržiavanie rozostupov sa po dlhom čase odúča ťažko. Samozrejme, nedá sa všetko naučiť naraz. Práve preto máme prispôsobené portfólio tréningov tak, aby sme vedeli pomôcť každému v tom, čo potrebuje a aké skúsenosti s jazdením už má.


Trénujeme takmer isté nehody.

Rizikové situácie na ceste nikto nechce zažiť v riadnej premávke. Na cestách je to doslova zakázané, ide o takmer istú nehodu. No u nás v bezpečných podmienkach dokážeme nasimulovať úplne všetky nebezpečné situácie, ktoré môžu nastať na cestách. Ľudia zistia, čo od auta v takej chvíli očakávať.


Moderné technológie + inteligentné autá = slabší vodiči.

Je to síce príliš zovšeobecňujúce tvrdenie a isto neplatí o všetkých. Niekedy ale cítim potrebu toto priam vykríknuť, aby som vzbudila pozornosť u tých vodičov, ktorí tomu šoférovaniu naozaj nedávajú veľa pozornosti a spoliehajú sa na svoje auto, že všetko za nich vyrieši vďaka asistenčným systémom. Pritom väčšina z týchto vodičov ani nevie ako presne fungujú.


Trend využívania moderných technológií a displejov v autách bezpečnosti skôr uškodil ako pomohol. Vodiči sú priam motivovaní svojimi autami a rôznymi aplikáciami používať mobily v aute a to spôsobuje, že okrem aplikácií ako je navigácia, tak si kliknú aj na prichádzajúci email či inú správu, keď napríklad stoja na červenej. Potom kliknú na email už aj keď sa pohybujú pomaly v zápche, potom na prázdnej ceste mimo mesta... Takto si formujú návyky za volantom, že to je v poriadku, že sa nič nestalo už toľkokrát čo si klikol ten email. Nakoniec to už robia takmer kedykoľvek – lebo to je návyk.


Tu nepomôže nič len sebadisciplína, nastolenie jednoduchých pravidiel a zaviazať sa sami pred sebou k ich dodržiavaniu. Aj toto my ľudí učíme ako na to v rámci osvety.


Spomenieš si na špeciálny/vtipný moment, ktorý si v SuperDRIVE Ty zažila?

Pre mňa osobne sú pomerne vtipné momenty, ktoré sa mi stali už mnohokrát. Keď som prišla na tréning ako žena inštruktorka a niektorí muži mali otázky / pochybnosti či to bude mať pre nich nejaký zmysel (keďže ako často hovoria majú asi viac nacúvané ako ja najazdené), a po skončení tréningu za mnou najmä títo páni prišli s otázkou či za mnou môžu poslať manželku či deti.

Ale dosť silné momenty sú aj tie, keď nám zavolajú firmy s flotilou vozidiel a chcú preškoliť všetkých vodičov čo najskôr. Z dôvodu, že mali fatálnu nehodu. Tieto momenty nie sú vtipné, no dokazujú to, že do prevencie bezpečnosti na cestách sa venuje stále málo pozornosti. Keď sa však stane niečo tragické, vtedy to je už priorita číslo 1. Škoda len, že to musí stáť niekoho život.


Čo si pripravil SuperDRIVE pri príležitosti 16. rokov?

SuperDRIVE je taký veselý 16-ročný tínedžer, ktorý má rád adrenalín, má rád všetko čo je poháňané motorom a rád sa stretáva s podobne naladenými parťákmi...


Pri príležitosti narodenín sme pre všetkých pripravili rôzne tréningy za zvýhodnené ceny, ktoré môžu kúpiť sebe alebo aj svojim blízkym pod stromček.


Tréningy školy šmyku sú veľmi obľúbeným darčekom nielen pre adrenalínových nadšencov a majiteľov silných áut, ale práve aj pre tých čo majú strach zo šoférovania či málo skúseností. Stačí si vybrať tú správnu úroveň tréningu pre obdarovaného. S výberom dobre poradí aj náš zákaznícky servis.


Ďakujeme za rozhovor.




189 views0 comments
bottom of page