top of page

Čo je (ne)bezpečná vzdialenosť? Prečo sa ňou zaoberať?

Ešte nedávno bolo nedodržiavanie bezpečnej vzdialenosti jednou z najčastejších príčin dopravných nehôd na Slovensku. Prečo sa u nás tento problém dostal až tak vysoko?


Minimálna bezpečná vzdialenosť medzi vozidlami do 3,5 tony je definovaná časom 2 sekundy. Pre vozidlá ťažšie sú to 3 sekundy.


Prečo je to definované v čase?

Prečo minimálne 2 sekundy?

Ako túto vzdialenosť správne odhadnúť?

Vychádza sa zo základného predpokladu, že vodič, ktorý venuje vedeniu vozidla náležitú pozornosť má reakčný čas v priemere 1 sekundu. To je čas za ktorý si uvedomí kritickú situáciu pred sebou, rozhodne sa a začne konať (brzdiť, vyhýbať sa, obchádzať...). Počas tejto 1 sekundy má vodič stále nohu na plyne a približuje sa k prekážke!

Až po uplynutí 1 sekundy začne vodič konať.

Ak teda jazdíte nalepení na vozidle pred vami na vzdialenosť menšiu ako 1 sekunda, ste v permanentnom strese a riziku nehody. Vtedy vlastne kopírujete jazdu vodiča pred vami a vkladáte rozhodovanie o vašej jazd do jeho rúk. Nehovoriac o tom, že ho môžete znervózniť a on môže ľahko urobiť chybu, ktorá Vás bude stáť nárazník.


Prečo je odporúčaná bezpečná vzdialenosť udávaná v čase, nie v dĺžke? Pretože pri inej rychlosti je potrebny iny rozostup. Bolo by nesprávne tvrdiť, že bezpečná vzdialenosť od vozidla pred vami je napr. 50 metrov. Pre jazdu v obci do 50 km/h je zbytočne veľká. Pre jazdu na diaľnici pri 130 km/h už neakceptovateľne malá. Navyše, vodič by mal ľahšie zvládnuť odrátať rozostup 2 sekundy, než povedzme 30, 50, alebo 70 metrov :-)

2 sekundy rozostupov vodičovi dávajú 1 sekundu na reakciu plus 1 sekundu na manéver (brzdenie).

TIP: My v SuperDRIVE odporúčame min. 3 sekundy!

Pri zhoršení poveternostných podmienok a v noci odporúčame zvýšiť túto medzeru na 4 až 5 sekúnd.

Aké ďalšie výhody dodržiavanie bezpečnej vzdialenosti prináša?

- Bezpečnejšie predbiehanie

- Plynulejšie zaraďovanie áut z pripájacích jazdných pruhov

Aktívnou prácou s bezpečnou vzdialenosťou pomôžete plynulej premávke. Nie je totiž nutné jazdiť od auta pred Vami ako by ste boli spojení tyčou. Práve naopak!

Ak vozidlo pred Vami pribrzďuje, no nezastaví (alebo nespomalí veľmi), vzdialenosť môžete na malý moment aj zmenšiť zložením nohy z plynu. Keď nešliapnete na brzdový pedál, žiadne ďalšie auto za Vami brzdovými svetlami nedostáva falošný signál o zastavovaní.


Práve opačne voči plynulosti totiž pôsobia rozsvietené brzdové svetlá v prípade, že autá medzi sebou majú malé vzdialenosti. Vzniká tu stres a prehnané reakcie, ktoré v lepšom prípade končia neopodstatnenými zápchami, v horšom ťukancami až nehodami z nedobrzdenia.

Ako správne bezpečnú vzdialenosť odmerať a nastaviť?

Keď auto pred vami minie pevný bod (strom, lampu, tabuľu...) prirodzeným tempom reči narátajte do tri (raz - dva - tri). Ak autom prídete k rovnakému bodu skôr, vzdialenosť treba zväčšiť.

P.S.: Minimálna bezpečná vzdialenosť sa to volá preto, lebo je odporúčaná v optimálnej situácii (pekné počasie, dobré brzdy, suchá a rovná cesta, dobré pneumatiky...) a pri plnom sústredení. A teda všetky optimálne podmienky sú splnené málokedy :)

122 views0 comments
bottom of page