top of page

12 tipov, ako zvládnuť riziká nočnej jazdy

Jazda v noci je špecifická a špecifické sú aj riziká, ktoré prináša. Týchto 12 tipov vám pomôže zvládnuť tie najzávažnejšie. Uvedomujete si ich vždy, keď jazdíte po tme? Overte si to s radami od profesionálov bezpečnej jazdy.





Overte si, či vidíte a ste videní  

Vnímanie okolia sa v noci radikálne mení, je ťažšie vnímať vzdialenosť vozidiel len na základe svetiel. Horšie tak rozoznáte nebezpečenstvo. Jednoducho preto, lebo je:  

  • menej prirodzeného svetla (tma, šero), 

  • priveľa umelého svetla, ktoré vás môže oslepiť (svetlá iných vozidiel, odrazy od cesty). 

 

Prevencia nie je zložitá, práve preto ju často vodiči podceňujú, no práve na detailoch najviac záleží pri bezpečnej  jazde v noci: 


1. Udržujte si čisté a  funkčné svetlá, pravidelne ich kontrolujte, či sú správne nastavené – nesvietia príliš málo, vysoko alebo nízko.  


2. Dbajte na čistotu čelného skla, stav stieračov a dostatok tekutiny v ostrekovačoch. Svetlo od protiidúcich áut sa na šmuhe totiž môže nepríjemne odraziť a skresliť, čo vidíte. 


3. Vyskúšajte, či presne viete, kde sa zapínajú svetlá – diaľkové, hmlovky aj stretávacie, hlavne keď sadnete do iného auta. Zároveň mozgu pripomeniete, aká je viditeľnosť pri jednotlivých typoch a kedy ich použiť.  


4. Diaľkové svetlá vypnite skôr, ako niekoho oslepia. Ak iní oslepujú vás, snažte sa dívať na krajnicu, oslnenie zachytíte len periférne. Ak používate asistent diaľkových svetiel, tak vnímajte či reaguje, ako potrebujete.  


5. Vypnite osvetlenie vnútri auta, zapnite si nočné podsvietenie prístrojovej dosky, nech svetelný rozdiel vo vnútri vozidla a vonku nie je až taký extrémny. 


6. Sledujte nielen osvetlenú cestu, ale aj okolie, ktoré je tesne za svetelným kužeľom. Prechody z tmy do svetla sú pre oči únavné. Pri halogénových svetlách sú jemnejšie a postupnejšie ako pri LED. Pohybujte oči mimo svetelného kužeľa aktívne a často pri jazde v noci. 


7. Nepodceňujte únavu pri jazde v noci. 

Pozorne sledujte aj únavu a oddychujte. Keď sa stmieva sme viac unavení. Ide o prirodzený biorytmus. Pridáva sa vyčerpanie z celého dňa.  

Problém je, že únava začína ovplyvňovať reakcie nenápadne. Preto moderné autá do bezpečnostnej výbavy pridávajú technológie, ktoré na ňu upozorňujú. Nespoliehajte sa však len na to. Keď budete cítiť, že ste unavení, nečakajte a riešte to hneď.  

  • Napite sa vody, dajte si snack. 

  • Prejdite sa okolo auta, zacvičte si. 

  • 20 minút si zdriemnite. 

  • Každé 2 h alebo 170 km si urobte prestávku alebo sa vystriedajte. 



 

8. Jazdite defenzívnejšie a pomalšie 

Nenechajte sa zlákať na vyššiu rýchlosť na prázdnej ceste. V noci je premávka menšia, väčšinou sa všetci ponáhľajú (do postele), takže vodičov to láka zvýšiť rýchlosť. Treba myslieť na to, že takto zmýšľajú aj iní vodiči a treba byť pripravení aj na ich rýchlejšiu jazdu a skoršie priblíženie sa k nám. Cesta je zdanlivo bez prekážok a práve to láka vodičov zrýchliť. Riziko nedobrzdenia je vtedy veľmi vysoké. Môžete si neskôr všimnúť problém na ceste (napr. práce na ceste, viac opitých chodcov nehoda a pod.) a nedobrzdiť.  


9. Predvídajte nebezpečenstvo a prispôsobte rýchlosť. Nezabúdajte hlavne na divú zver, môže sa vyskytnúť aj na miestach, kde ju cez deň nestretnete, takže ani v noci ju podvedome neočakávate. V takých miestach treba reálne spomaliť a priam vyhľadávať možné riziká. 


10. Dodržujte odstup od áut aspoň 4 - 6 sekúnd a myslite na dostatok manévrovacieho priestoru. 


11. Nezabúdajte na včasné smerovky - správne načasovanie smeroviek a ostatných signálov, pozornejšie sledujte spätné zrkadlá. 


12. Sledujte pozorne aj predpoveď počasia. Ak si pred cestou overíte predpoveď počasia, znížite riziko nervozity, lebo vás to neprekvapí. 


„Maličkosť“, ale zlé počasie a zhoršená nočná viditeľnosť násobia riziko. Od mokrej vozovky sa môže nevhodne odrážať svetlo, horšie vidieť zľadovatený povrch, ale aj výtlky alebo iné prekážky, napríklad spadnuté stromy. 

708 views0 comments
bottom of page