Cestujte bezpečne autom na dovolenku
Letné mesiace patria medzi pomerne nehodové časti roka. Prečo?
V zime, keď je na cestách sneh, dážď či ľad sú vodiči viac ostražití, pretože si uvedomujú nebezpečenstvo šmyku či kolízie. Zároveň ja na cestách menej áut vo všeobecnosti, keďže mnoho vodičov sa v zime jazde v aute vyhýba.
Naopak v lete cestuje oveľa viac ľudí, cesty sú preplnené, na cestách sú aj motorky a skútre, od ktorých si vodiči po zime odvykli. Zároveň majú vodiči nastavenie mysle také, že v lete sú suché cesty a riziko šmyku je minimálne. Aj preto si dovolia častejšie jazdiť rýchlejšie ako je na danom úseku bezpečné. V lete veľa vodičov jazdí na dlhé rodinné výlety práve autom, čo znamená dlhý čas za volantom a nie vždy s „tichou“ posádkou. V letných teplotách hrozí skôr únava, odraz slnka z cesty limituje výhľad. To všetko prispieva k tomu, že práve leto patrí medzi výrazne nehodové časti roka.
Ako teda jazdiť na letných cestách či na rodinné výlety v lete bezpečne?
V tomto blogu sa dočítate:
Nepodceňujte kontrolu a prípravu auta
Plánovanie cesty – príprava vodiča
Príprava na cestu – balenie batožiny
Pravidlá cestnej premávky a poplatky
Sledujte predpoveď počasia
Zohľadnite pri plánovaní aj vyťaženosť premávky
Jazdite bezpečne
Pozor na rizikových vodičov
Nepodceňujte únavu
Používanie klimatizácie
Nepodceňujte kontrolu a prípravu auta
Nechajte si auto skontrolovať pred výletom, aj keď ešte neuplynul interval na ďalšiu kontrolu.
Pneumatiky a tekutiny
Skontrolujte si aj tlak v pneumatikách a nastavte si ho na optimálnu hodnotu. Skontrolujte si aj zdanlivo malé detaily ako napr. funkčnosť stieračov. Auto si vyčistite, na výkone to síce nepridá, ale na pohode a lepšej viditeľnosti cez okná určite áno.
Sedenie
Dbajte na správne nastavenie sedadla vodiča a spätných zrkadiel. Bezpečnosť je na prvom mieste, takže si sedadlo nenastavujte naležato akoby to bol gauč, ale správne. (Ak chcete vedieť ako, nájdite si video na našom YouTube s názvom „Ako na správne sedenie za volantom“)
Dokumenty
Skontrolujte si, že máte všetky dokumenty k autu aktuálne, ako aj diaľničné známky do krajín kam idete a vhodné poistenie na cestu.
Ostrekovače
Doplňte tekutinu do ostrekovačov. Nie je nič horšie ako špinavé čelné sklo. Majte v aute balenie zmesi naviac. Preverte tiež funkčnosť stieračov, aby Vám nezanechávali nepríjemné čiary vo výhľade.
Servisná kontrola
Predovšetkým pred dlhou cestou do zahraničia sa oplatí nechať si auto skontrolovať v servise. Jednoduchá kontrola vozidla zaberie spravidla hodinu. Cena sa v priemere pohybuje okolo 30 EUR, no tieto peniaze sú určite dobre investované.
Umiestnenie predmetov vo vozidle
Venujte dostatočnú pozornosť umiestneniu predmetov vo vozidle. Všetky predmety v aute Vás potenciálne môžu zraniť. Ich trajektória pohybu pri náraze je totiž mnohokrát iná, než predpokladáme. Okrem toho hmotnosť predmetov v prípade kolízie je mnohonásobne vyššia, takže z dvojkilovej kabelky je razom aj 50 kg neriadená strela. Taká hmotnosť Vám vie smrteľne ublížiť.? Najbezpečnejšie riešenie na náklad, ktorý sa nezmestí do kufra je strešný box, ktorý sa dá v dnešnej dobe ľahko zapožičať. Pokiaľ ho nemôžete použiť, vozte náklad radšej v batožinovom priestore, upevnený tak, aby v kufri "necestoval". Pokiaľ je nutné mať nejaký náklad v kabíne, mali by to byť skôr mäkké veci a odporúčame ich pripútať.
Plánovanie cesty – príprava vodiča
Trasa
Naštudujte si mapu / trasu v predstihu. Urobte si realistický plán cesty. Myslite aj na zhustenú premávku či zápchy a nechajte si rezervu. Pomôže Vám to predísť stresu.
Pauzy
Naplánujte si cestu s maximálne 8 hodinovým jazdením v 1 deň, plus optimálne 15 minútové pauzy každé 2-3 hodiny. Prejdite sa, rozprúďte trochu krv v žilách, lepšie sa potom budete sústrediť. Aj tieto pauzy si dopredu naplánujte, dajú sa naplánovať na pekných miestach.
Ak cestujete viacerí vodiči, dopredu sa dohodnite či a ako sa budete za volantom striedať.
Rozptýlenie
Nenechajte sa stresovať počas šoférovania posádkou v aute. Pripravte sa na to, že keď cestujete s deťmi, zrejme po istom čase budú mierne nervózne a bude možno náročné zostať v pokoji. Keď s tým budete počítať, nerozhodí Vás to, keď sa to stane. Neveďte emocionálne náročné rozhovory či nebodaj hádky s deťmi ani inými dospelými v aute. Tie veľmi odoberajú sústredenie z jazdy. Pripravte sa na to dopredu a upozornite na to aj posádku, že takéto témy nebudú „na programe“.
Vypočítajte si aj predpokladané náklady na pohonné hmoty, prípadne aj ďalšie náklady (hotely...), najmä ak idete do nových krajín, ktoré nepoznáte.
Nepodceňujte dobrý spánok pred cestou ako aj dobré jedlo, ktoré dodá energiu a nie naopak zaťaží organizmus.
Príprava na cestu – balenie batožiny
Oblečenie si zbaľte prakticky podľa počasia, no myslite na to, že aj v lete sú chladné večery / noci, tak si pribaľte aj teplé oblečenie. Prihoďte deku či prikrývku.
Dobre vybavená lekárnička nesmie chýbať. Zbaľte základnú prvú pomoc na tie najbežnejšie zdravotné problémy (horúčka, bolesť hlavy, zranenie...). V krajinách, ktoré nepoznáme môže byť náročné zohnať aj inak bežné lieky.
Určite sa zíde aj nabíjačka na telefón, power banka, náhradné batérie, baterka, štartovacie káble, základné náradie na výmenu kolesa (ak relevantné) a pod..
Hygienické potreby – pre efektívne využitie priestoru sa oplatí kúpiť si menšie cestovné nádoby, do ktorých prelejete šampón a pod. - aby ste minimalizovali objem. Dezinfekcia by tiež nemala chýbať.
Ak cestujete s deťmi, veľmi sa oplatí dôsledne naplánovať ich aktivity a pribaliť vhodné hry do auta. Pozor na ťažšie hry s ostrými hranami, tie sa v prípade napr. prudšieho brzdenia (nebodaj nárazu) môžu zmeniť na nebezpečnú zbraň. Pri hračkách silne odporúčame zabezpečiť si aj vhodné odkladacie priestory do auta, aby hračky v aute neboli položené len tak voľne. Okrem fyzických hier je množstvo slovných a zábavných hier, no aj tie si dopredu pripravte (napíšte), lebo po vyštartovaní bude Vaša myseľ riešiť mnoho iných vecí a na hry si ani nespomeniete. Môžete to dokonca spojiť so vzdelávaním a rozprávať sa s deťmi o autách, o dopravných značkách, či nových miestach, ktoré vidíte a pod.
Zbaľte si kufre deň pred odchodom. Optimálne ich aj naložte do auta deň pred odchodom. Má to hneď dve výhody, ušetríte si časový stres a tiež minimálne 1 rodinnú hádku s polovičkou v deň odjazdu : - ).
Väčšiu a ťažšiu batožinu uložte na spodok v kufri. Ak máte možnosť, tak si batožinu upevnite sťahovacími popruhmi.
Zbaľte si aj občerstvenie a pitný režim do auta pre seba i pre posádku.
Pravidlá cestnej premávky a poplatky
Pri ceste do zahraničia je nutné si preveriť aktuálne pravidlá, ceny poistiek, diaľničné poplatky, pravidlá s alkoholom a ďalšie dôležité informácie, ktoré môžu byť v zahraničí iné ako na Slovensku a ktoré sa mohli zmeniť od vašej poslednej návštevy danej krajiny.
Na čo isto treba pamätať pri plánovaní rodinnej dovolenky autom do zahraničia:
Poplatky za jazdu na diaľnici
Cena paliva
Platnosť poistenia
Maximálne povolené rýchlosti
Alkohol za volantom – limity
Miesta na prestávky
Sledujte predpoveď počasia
Všetci sme už zažili letnú búrku, ktorá prišla nečakane rýchlo. Aj keď pre záhradu to môže byť príjemné osvieženie, na ceste to môže znamenať veľké riziko. Preto je dobré byť pripravený a počítať s tým už pri plánovaní cesty.
Počasie síce neovplyvníme, ale vieme si pribaliť vhodnejšie oblečenie, ešte viac myslieť a skontrolovať kvapaliny v ostrekovačoch, skontrolovať dezén na pneumatikách, zohľadniť zhoršené počasie pri plánovaní času na cestu, prípadne si naplánovať prestávku pred hlásenou búrkou.
Keď nás už dážď neminie, tak dbajme na pravidlá jazdy v zhoršenom počasí: spomaľme, udržujem väčšie rozostupy, jazdime plynulo a vyhýbajme sa prudkým manévrom.
Zohľadnite pri plánovaní aj vyťaženosť premávky
Niektoré dni alebo aj časy sú podľa štatistík dlhodobo rizikovejšie. Na Slovensku napríklad za minulý rok bol najrizikovejší práve piatok popoludní – vtedy sa u nás stalo najviac dopravných nehôd. Pokiaľ to je možné, je veľmi dobré naplánovať si cestu aj s ohľadom hektických hodín a dní a teda vyraziť radšej iný deň.
Čo sa Slovenska týka, tak rizikové dni a časy z hľadiska dopravných nehôr minulý rok nájdete na obrázku nižšie:
Bezpečná jazda
Jazdite vždy ostražito a predvídajte
Neustále si všímajte premávku a vodičov okolo seba. Vnímajte ich jazdný štýl a predvídajte čo urobia, hlavne ich možné chyby. Neupierajte zrak na jeden bod dlhšie ako pár sekúnd. Spätné zrkadlá sledujte naozaj často. Vyhľadávajte očný kontakt s ostatnými účastníkmi – to Vám najlepšie povie čo od nich môžete čakať. Nezabudnite jazdiť tak, aby ste aj vy boli čo najčitateľnejší pre ostatných vodičov, jazdite plynule. Nerobte nečakané manévre, dávajte smerovky včas a spomaľujte postupne.
Strážte si priestor pred sebou – dodržujte rozostupy
Priestor pred vozidlom poskytuje vodičovi nenahraditeľnú bezpečnú zónu, vďaka ktorej nemusí doplatiť na chyby vodičov pred ním. Je to najdôležitejší priestor pre každého vodiča. Dá sa povedať, že dostatočný odstup dáva vodičovi aj tzv. priestor pre chybu, na ktorú nemusí hneď doplatiť.
Preto odporúčame dodržiavať rozostupy 4 sekundy od vozidla pred nami – a to platí najmä pri rýchlejšej jazde na diaľnici.
Pozor na rizikových vodičov
Či už to sú rodiny v aute za dovolenkou, alebo mladí ľudia smerujúci na chatu, na letných cestách je viac nesústredených vodičov ako zvyčajne. Preto si aktívnejšie všímajte ostatných vodičov, vnímajte ich jazdný štýl a predvídajte ich konania. Oni totiž nemusia vnímať či dokonca vidieť vás. Pre dovolenkárov v autách zároveň platí, že často jazdia v lokalitách, ktoré nepoznajú, čo znamená väčšie riziko manévru na poslednú chvíľu. Strážte si priestor okolo seba a predvídajte riziká od ostatných účastníkov premávky.
Nepodceňujte únavu
100x omieľané, ale stále pravdivé – nesadajte za volant unavený. Je zbytočné snažiť sa cestu zvládnuť za čo najkratší čas, radšej si naplánujte prestávky. Celodenná jazda pri silnom slnečnom žiarení je pre oči veľmi náročná. Dbajte na ochranu očí a dobrú viditeľnosť, majte pripravené kvalitné slnečné okuliare.
Únavu naozaj nepodceňujte. Nielen že riskujete svoju bezpečnosť a bezpečnosť iných, ale zbytočne si zhoršujete zážitok z cesty.
Únavu charakterizuje:
znížená schopnosť zaznamenávať malé zmeny v prostredí pri jazde, napr. malé prekážky na ceste;
strata pozornosti;
znížená bdelosť a ostražitosť;
dlhšia doba potrebná na spracovanie informácií a rozhodovanie;
predĺžená reakčná doba;
zhoršený úsudok;
nestálejšie a menej účinné reakcie pri ovládaní vozidla (vybočenie z jazdného pruhu, prerušované brzdenie, náhodné zmeny rýchlosti);
zmätenosť.
Opatrenia, ktoré môžu urobiť vodiči proti únave
Zabezpečte si dostatok spánku.
Urobte si každé 2-3 hodiny prestávku v nepretržitej jazde, napr. 15-20 minút, poprechádzajte sa, zacvičte si, rozhýbte svaly a rozprúďte krv v žilách. Tieto pauzy si môžete naplánovať na pekných miestach, spoznávajte nové miesta a užívajte si cestu. Nie nadarmo sa vraví - aj cesta je cieľ.
Občerstvite sa – voda, snack, prípadne kávu či energetický drink. Ale pozor, nie je dobré to s energetickými nápojmi preháňať. Ani tieto nápoje nedokážu dlhodobo bojovať s únavou.
Rozprávajte sa s posádkou, prípadne aj sami so sebou. Optimálna téma je premávka okolo nás. To nám pomôže bojovať s únavou a zároveň sa nútime sústrediť na situáciu okolo.
Pohybujme očami. Kým dokážeme aktívne pohybovať očami a dokážeme predísť stavu, kedy nabieha tzv. prázdny pohľad s rozmazaným periférnym videním, tak to je ešte v poriadku. Kedy sa nám to už nedarí a pohľad sa nám rozmazáva, tak treba dať pauzu hneď.
Počúvajte hlasnú hudbu, spievajte si nahlas.
Sami si kontrolujte či jazdíte pod vplyvom únavy. Položte si nasledovné otázky ako napr.:
Akej farby bolo auto, ktoré som ako posledné videl v protismere?
Akú dopravnú značku som naposledy videl?
Ako sa volalo posledné mesto, cez ktoré som prešiel?
Ak vodič na niektorú otázku nedokáže odpovedať alebo odpovedal nesprávne, prejavujú sa na ňom účinky únavy a mal by naplánovať čo najskoršiu pauzu.
Používanie klimatizácie
Odporúčame nastaviť hodnoty teploty o 5 až 7 stupňov nižšie ako je vonku. Aby sme ušetrili nášmu telu tepelné šoky pri radikálnom striedaní teploty. Vodiči často nastavujú hodnoty aj o 15 či 20°C nižšie, než ukazuje teplomer vonku. Tepelné šoky na telo sú tak nevyhnutné a veľmi veľké.
Klíma chladí aj keď je nastavená aj na 29 stupňov pokiaľ je vonkajšia teplota rovnaká, alebo vyššia ako teplota nastavená v aute.
Vzduch z vetrákov nie je vhodné smerovať priamo na posádku auta. Neodporúčame ju smerovať ani na čelné sklo, lebo keď je to sklo rozpálené, tak to bude menej efektívne a chladný vzduch z klímy sa skôr ohreje ako sa dostane do interiéru auta. Najlepšie je klímu smerovať na stredové vetráky, a skôr do priestoru auta v strede alebo do hora, ale nie priamo na ľudí.
Keď nastúpite do auta, je dobré vyvetrať auto pri rozjazde, aj keď je vonku teplo, nech sa ten prehriaty vzduch dostane vonku cez otvorené okná. Optimálne otvorte buď všetky alebo 2 priečne okná. Potom môžete zatvoriť okná a zapnúť klímu.
Ak sa chcete vyhnúť zápachu či kondenzu z klimatizačných potrubí, pomôže vypnúť klímu pár kilometrov pred cieľom cesty, nechať len ventilátor, nech sa kondenz v aute nevytvorí.
Záver
Aj keď správanie ostatných vodičov ovplyvniť nikto z nás nevie, rovnako ani počasie či hustotu premávky, dodržiavanie týchto zásad nám pomôže výrazne znížiť riziká za volantom pre nás a našu posádku.
Ale hlavne, nalaďte sa pozitívne a tešte sa na výlet. Nemyslite len na cieľ výletu, vychutnajte si aj samotnú cestu. Robte pauzy, všímajte si prírodu, spoznávajte nové miesta... Nie nadarmo sa vraví - aj cesta je cieľ.
Comments