top of page
Writer's pictureKristián Mokrý

Mobil a nepozornosť za volantom

MOBIL AKO DOBRÝ POMOCNÍK, ALE ZLÝ PÁN.


Mobilný telefón je dnes už nenahraditeľným pomocníkom. Pomáha nám v práci, vieme ním platiť a komunikovať. Vieme na ňom robiť takmer všetko, čo na počítači a ušetrí nám kopec času.


Mobil je nepopierateľne výborný pomocník, no vie byť veľmi zlým pánom. Najmä v spojitosti s šoférovaním. Riziká spojené s používaním mobilu za volantom sú príliš veľké! Napriek tomu - podľa štatistík Slovenskej republiky - až viac ako polovica vodičov ich berie na ľahkú váhu.


Nepozornosť aj v súvislosti s používaním mobilu je najčastejšou príčinou dopravných nehôd. Spôsobuje, že vodič nie je sústredený na premávku, ale na buď hovor, resp. manipuláciu s mobilom.  Na Slovensku je takmer polovica (46%) zo všetkých nehôd spôsobená porušením povinností vodiča – teda aj používaním mobilu počas jazdy.


Ako sme na tom s disciplínou u vodičov?

Až 97% slovenských vodičov súhlasí s tvrdením, že používanie mobilu výrazne zvyšuje riziko nehody. Avšak - z rovnakej skupiny opýtaných len 45% deklarovalo, že mobil počas šoférovania nepoužíva. 


„To nie ja, to všetci ostatní...“

Aj keď väčšina vodičov súhlasí, že telefonovanie za volantom je problém, len menej ako polovica je ochotná s tým niečo robiť.


Vodiči veria, že stihnú na nepredvídanú situáciu zareagovať aj s mobilom v ruke. Na základe ich doterajších „pozitívnych“ skúseností je tento zlozvyk natoľko silný, že vodič si podvedome posúva hranicu bezpečnosti – napríklad najprv sa venuje mobilu len počas státia na semafore, postupne aj počas aktívnej jazdy v silnej premávke.


Takíto vodiči vnímajú problém s mobilom ako problém, ktorý majú všetci ostatní, nie však oni. Často jazdia rovnaké trasy (napr. práca – domov) a preto postupne nadobúdajú mylný pocit, že nemusia byť maximálne ostražití.


V premávke však platí jediná konštanta a tou je neustála ZMENA: situácia sa najmä v rušnej mestskej premávke mení každú sekundu. Nikdy sa preto nemôžeme spoliehať, že máme premávku pod kontrolou preto sa na ňu nemusíme plne sústrediť.. 



Čo robíme s mobilom počas šoférovania?

Až 49% vodičov sa počas šoférovania pravidelne venuje telefonovaniu (vrátane hands-free, ktorý je síce na Slovensku zákonný, no nezaručuje 100% bezpečnosť). 18% vodičov priznalo, že si trúfnu aj na čítanie a písanie správ a 3% vodičov nemá problém robiť počas šoférovania na telefóne čokoľvek – teda surfovanie na internete, sociálne siete a podobne.


Z výskumu vyplýva nasledujúca alarmujúca skutočnosť: Viac ako polovica všetkých vodičov je kvôli telefónu ochotná podstúpiť riziko nebezpečenstva ohrozenia života.


Prečo je to tak?

Existujú dva hlavné dôvody:

  1. Vodiči (spravidla nad 35 rokov) sú presvedčení, že jazdu majú stopercentne pod kontrolou a nie sú v nebezpečí.

  2. Vodiči (spravidla pod 35 rokov) jednoducho nedokážu ignorovať neustále prichádzajúce notifikácie.

Hands-free – dokonalé riešenie?

Ani zďaleka. Je momentálne  zákonom povoleným riešením, ktoré nás však aj naďalej oberá o schopnosť rýchlej reakcie. Väčší problém ako chýbajúca ruka na volante, je totiž strata pozornosti a teda sústredenia sa na premávku.

Náročné rozhovory z hľadiska sústredenia nie sú bezpečné ani cez hands-free. Vodič by mal v týchto prípadoch oznámiť volajúcemu, že šoféruje a dohodnúť si iný čas telefonátu. Stratu pozornosti však môže zároveň spôsobiť aj potreba s niekým sa spojiť. Ak je to tak, radšej zastavte, vybavte čo potrebujete a až potom pokračujte v jazde.

Pravidlá hands-free telefonovania:

1. Eliminovať nutnosť chytiť mobil do ruky = nastaviť si hlasové ovládanie, resp. prepojiť telefón s ovládaním v aute


2. Ak mobil zazvoní, v prvom rade skontrolovať situáciu v premávke; hovor v nevyhnutných prípadoch zodvihnúť až následne.


3. Hneď pri zodvihnutí oznámiť volajúcemu, že šoférujete a zistiť tému rozhovoru. Ak ide o jednoduchú vec, čo najrýchlejšie ju vyriešiť a hovor ukončiť. Ak ide o niečo zložitejšie, dohodnúť čas telefonátu na neskôr a hovor ukončiť.


4. Počas telefonátu sa vedome „nútiť“ sústrediť na premávku.


5. Telefonát čo najskôr ukončiť.


Rada na záver

Každý z nás je pri používaní mobilu počas jazdy rovnako ohrozený, bez ohľadu na vek či skúsenosti. Ak sa človek pozerá do telefónu, nevidí cestu – jednoduchá rovnica.


Ak si aj napriek tomu myslíš, že si iný ako ostatní, spomeň si na tvoje deti. Ak ťa vidia pravidelne používať telefón počas jazdy, čo myslíš, budú to v budúcnosti oni počas jazdy považovať za zakázané alebo normálne?


100 views0 comments

Comments


bottom of page