Nedotáčavý vs. pretáčavý šmyk: Ktorý vám hrozí a ako ho bezpečne zvládnuť?
Môže auto s pohonom prednej nápravy dostať šmyk zadných kolies? Búrame mýty a vysvetľujeme, ako to naozaj je. Čo spôsobuje nedotáčavý a pretáčavý šmyk a ako ich bezpečne zvládnuť?
Viete hlavné rozdiely medzi nedotáčavým a pretáčavým šmykom?
- nedotáčavý je šmyk predných kolies
- pretáčavý (šmyk zadných kolies)
Položili ste si teraz otázku, ktorý hrozí vášmu autu viac?
Každé auto môže dostať obidva typy šmyku. Prečo?
S odpoveďou sa často spájajú mýty súvisiace s tým, či máte auto s pohonom prednej alebo zadnej nápravy, prípadne 4 x 4. Niektorí vodiči si totiž myslia, že ak majú zadokolku, nedotáčavý šmyk predných kolies im nehrozí, a naopak. Omyl. Je to mýtus rozširovaný najmä neskúsenými vodičmi.
Všetky autá môžu dostať všetky šmyky. Záleží najmä od príčiny vzniku šmyku.
4 príčiny nedotáčavého šmyku „na predok“
Pri nedotáčavom šmyku prešmykujú predné kolesá, auto (predná náprava) pokračuje v priamom smere („nedotáča“) pretože:
1. Horšia kvalita pneumatík. Ak máte (najmä na predných kolesách) pneumatiky nevhodné do daného počasia alebo majú nedostatočnú hĺbku dezénu, stratia priľnavosť a môžete dostať šmyk.
2. Zmena povrchu vozovky. Ak sa povrch, na ktorom jazdíte, zmení, napríklad z mokrého na zasnežený, ovplyvní to priľnavosť pneumatík k ceste a ľahko vás môže šmyknúť.
3. Prudké manévrovanie. Dôvodom nedotáčavého šmyku môže byť aj prudká zmena smeru, napríklad pri obchádzaní jamy.
4. Neprimeraná rýchlosť v zákrute. Teda príliš rýchly nájazd do zákruty.
Ani jeden z týchto faktorov však nie je podmienený tým, či máte pohon prednej alebo zadnej nápravy, alebo 4 x 4. Preto nemožno nedotáčavý šmyk vylúčiť, ani keď máte zadokolku.
Ako vyriešiť nedotáčavý šmyk
Je nutná rýchla reakcia a hlavne "chladná hlava". Nohu dole z plynu čím zabezpečíme spomalenie auta motorom a dáme tak šancu kolesám "chytiť sa". Volant držíme primerane zatočený.
4 príčiny pretáčavého šmyku zadných kolies
Podobné je to pri pretáčavom šmyku, pri ktorom vám prešmykuje zadné kolesá. Dôvody jeho vzniku (až na jednu výnimku) priamo nesúvisia s pohonom kolies. Dôsledkom však je, že auto sa „pretočí“ – dostane sa do rotácie, ktorá sa zvláda ťažko a niekedy až do nekontrolovateľnej.
Príčiny pretáčavého šmyku môžeme zhrnúť takto:
1. Zlá kvalita (zadných) pneumatík. Nevhodné a opotrebované pneumatiky vzadu spôsobujú pretáčavý šmyk.
2. Prudké brzdenie v zákrute. Ak v zákrute prudko zabrzdíte, zadné kolesá sa odľahčia a auto sa pretočí na stranu.
3. Prudké podradenie v zákrute môže spôsobiť, že zadné kolesá nestíhajú, a dôsledkom je pretáčavý šmyk.
4. Silná zadná náprava v kombinácii s vypnutou trakčnou kontrolou a prudkým pridaním plynu. V tomto prípade vznik pretáčavého šmyku priamo súvisí s pohonom zadných kolies.
Ako vyriešiť pretáčavý šmyk
Dôležité je zareagovať čo najrýchlejšie. Volant vodič natočí proti šmyku zadnej nápravy a zošľapne spojku. Ak sa auto prehodí na druhú stranu, tak kontru natočiť opačne kým auto nechytí stopu.
Ktorý typ šmyku je častejší?
Hoci môžete dostať oba typy šmyku v akomkoľvek aute, výrobcovia sa posledných 20 rokov snažia, aby sa vozidlá primárne dostávali do nedotáčavého šmyku. Pomáha tomu ťažký motor vpredu v kombinácii s predným pohonom. Tento šmyk je ľahšie zvládnuteľný a v prípade kolízie má štandardne menšie dôsledky.
댓글