Jesenné hmly môžu niekedy pôsobiť romanticky, ale nie na cestách.
Hmlisté cesty so sebou prinášajú mnohé riziká. Jesenné hmly v spojení s mokrou vozovkou, poľadovicou či prvým snehom sú považované za najnebezpečnejšie podmienky pre jazdu.
Ako sa vysporiadať s hmlou a jazdiť bezpečne?
Prečítajte si pár rád ako na to:
Svietenie, základ bezpečnej jazdy
Svietenie patrí medzi ďalší bod, na ktorý si treba dať pozor. Celoročná jazda zo zapnutými svetlami je na Slovensku povinná, avšak nikdy nie je taká dôležitá ako v hmlistom počasí.
V prípade jesenného počasia ide najmä o to byť videný. Počas jazdy v hmle uprednostňujte používanie denných, stretávacích svetiel.
Svetlo diaľkových svetiel sa odráža od drobných kvapiek vody, ktoré tvoria hmlu a tým vzniká vizuálna clona, cez ktorú dobre nevidíme.
Mnoho vodičov si tak nevedomky ešte zhoršuje výhľad, keď v hmle zapnú diaľkové svetlá. Tejto chybe sa treba vyhnúť. Výraznou pomocou sú práve hmlové svetlá, ktoré svietia nižšie a osvetľujú skôr cestu pred nami ako priestor do diaľky.
Tie však nezabúdajme po jazde v hmle vypnúť, nech počas pekného počasia neoslepujete ostatných vodičov. Tak cez deň ako aj v noci.
Je potrebné si uvedomiť, že hmlovky sú silnejšie ako stretávacie svetlá a preto je ich neoprávnené používanie považované za oslepovanie a teda ohrozenie ostatných účastníkov cestnej premávky.
To platí aj pri zadnom hmlovom svetle, ktoré má upozorňovať šoféra za Vašim vozidlom, ktorý ide vyššou rýchlosťou. V prípade, že tento vodič je už zaradený za Vami, vtedy by ste mali zadnú hmlovku už vypnúť.
Pozor na rýchlosť
Jedným z najdôležitejších pravidiel je znížiť rýchlosť jazdy. Znie to možno neuveriteľne, ale je dokázané, že ľudia podvedome v hmle zrýchľujú, čím riziko nezvládnutia vozidla narastá.
Hmla totiž vytvára optickú ilúziu, vďaka ktorej máme pocit, že ideme pomaly a začneme podvedome byť nervóznejší a zrýchľovať. V tomto momente je najdôležitejšia pravidelná kontrola rýchlosti auta na tachometri.
Sledujte čiary
Sledovanie čiar je ďalšou základnou pomôckou, vďaka ktorej sa môžeme dostať bezpečne do cieľa našej jazdy.
Toto pravidlo platí výhradne v prípade jazdy v hmle alebo za zhoršenej viditeľnosti. Umožní nám totiž nielen zostať vo svojom jazdnom pruhu, ale nepozerať podvedome do svetiel áut prichádzajúcich z protismeru.
Mnoho ciest už má na krajnici aj naznačené body, ktoré ukazujú ako ďaleko vodič vidí a teda aká hustá je aktuálna hmla.
Odstup musí byť
Väčšina z nás sa poteší, ak pred ním počas hmly ide iné vozidlo. Vydýchneme si s tým, že všetko to sústredné pozorovanie čiar či nečakaných prekážok na ceste urobí niekto za nás a nám stačí sledovať len jeho zadné svetlá. Je to však veľký omyl. Mnohí vodiči majú tendenciu sa za niekoho „zavesiť“.
Čo však ak auto pred nami zíde z cesty, prebehne mu cez cestu zviera či narazí do stojaceho vozidla pred ním? V prípade hmlistého počasia sa zvyšuje dôležitosť bezpečného odstupu áut.
Vodiči by mali bezpodmienečne udržiavať minimálny odstup 4 sekundy od pred nimi idúceho vozidla. Znížime riziko, že zopakujeme alebo nebodaj doplatíme na chybu vodiča pred nami.
Zastavujte bezpečne
Mnohí vodiči sa pri stretnutí s hmlou, najmä ak je veľmi hustá, rozhodnú zastaviť, čo je však veľmi nebezpečné. Ak z akéhokoľvek dôvodu musíte zastaviť, urobte tak mimo cesty na bezpečnom mieste akým je napríklad parkovisko či odpočívadlo, nie na kraji cesty v hmle.
Comments