0911 66 77 03
po-pia
9-18h
 
 

Nástrahy jesenných ciest

Nástrahy jesenných ciest

 

Viete správne používať hmlovky a denné svietenie?

 

Jesenné cesty prinášajú špecifické riziká. Viac času jazdíme za zhoršenej viditeľnosti, či už v tme, hmle alebo daždi. Na cestách sa pohybujú nedostatočne osvetlené vozidlá, ale naopak aj tie nadmerne osvetlené. Zároveň je oproti letnému obdobiu vyššie riziko vzniku šmyku. Dôvodom je dážď, popadané lístie, bahno ale aj poľadovica.

 

Denné svietenie nestačí

 

Určite sa nespoľahnite len na funkciu denného svietenia. Absolútna väčšina áut totiž svieti v tomto režime iba vpredu. Zozadu je tak vozidlo pri hustom daždi alebo hmle veľmi ťažko viditeľné. Špeciálne biele, sivé a strieborné autá. Ani automatický režim svetiel veľmi nepomáha. Senzory v aute nedokážu rozoznať, že pred autom je hmla a tak nechávajú svetlá v režime „denného svietenia“. Musíte sa riadiť heslom vidieť a byť videný! Mnohí vodiči to však s časťou „byť videný“ preháňajú. Hmlovky nepatria do každej hmly a dažďa.

 

Kedy hmlovky zapnúť a kedy ich vypnúť?

 

Pri ako hustej hmle zapnúť hmlovky? Toto je pomerne kontroverzná téma. Ja sa riadim jednoduchým pravidlom. Pokiaľ vidím autá pred sebou alebo za sebou, hmlovky zostávajú vypnuté. Ak ich však nevidím alebo vidím len ich obrysy, hmlovky zapínam. V prípade že jazdíte v kolóne, hmlovky vypnite. Hlavne tie zadné! Všetci dobre vieme aké je nepríjemné, keď nám niekto vypaľuje sietnicu zadnou hmlovkou. Tá má opodstatnenie len ak nevidíte v spätnom zrkadle iné vozidlo. Neopodstatneným používaním hmloviek akurát tak naštvete mnohých vodičov.  Samozrejme, každý sa môže pozabudnúť. Aj ja, aj vy. Ak ste teda narazili na „hmlovkára“ skúste naňho bliknúť diaľkovými, niekedy to pomôže.

Patria hmlovky do dažďa? Len vo výnimočných prípadoch. Opäť sa treba riadiť rovnakým pravidlom ako pri hmle. Ak je viditeľnosť tak slabá, že nevidím ostatné autá tak ich zapínam. Takéto situácie však nastávajú len výnimočne pri silnej prietrži mračien. Pokiaľ ide o bežný (aj silnejší) dážď, postačia obyčajné stretávacie svetlá, pri ktorých svietia aj zadné lampy. Ako som písal vyššie, rozhodne nestačí denné svietenie, kedy nesvietia zadné svetlá a vpredu väčšinou len málo výkonné LEDky.

 

Viete ako zvládnuť šmyk? Len teória nestačí.

 

Jeseň je z môjho pohľadu pre vodiča najnevyspytateľnejšie obdobie. Dôvodom sú rýchle a rázne zmeny počasia. Preto keď sa ma moji priatelia a známi pýtajú, aké obdobie je najvhodnejšie na absolvovanie školy šmyku, odporúčam im práve jeseň. Všetci vieme, že na mokrej vozovke je riziko vzniku šmyku vyššie ako za sucha. Vedeli ste však, že prvých pár minút dažďa môže byť cesta extrémne šmykľavá? Dôvodom sú prachové častice, ktoré sa zmiešajú s kvapkami vody a vytvoria mazľavý povrch na ceste. Prvých 10 – 15 minút dažďa je preto najnebezpečnejších. Potom je už cesta „umytá“ a pneumatiky majú lepšiu trakciu.

Rizikom však stále zostávajú koľaje a mláky, v ktorých auto ľahko chytí aquaplanning. Extrémne nebezpečné vie byť aj lístie alebo blato, najmä pokiaľ naň narazíte uprostred zákruty. Na jeseň vie prekvapiť aj námraza, ktorá sa tvorí už pri teplotách pod 5°C. Kľúčová je preto opatrnosť. Nedokážeme predvídať všetky situácie na ceste, preto je dôležité aby ste vedeli ako správne reagovať na šmyk. Len teória však nestačí. Kľúčové je mať tieto situácie natrénované a zažité. Šťastie praje pripraveným.

 

Oliver Teknös

Inštruktor SuperDRIVE

Tento web používa k poskytovaniu služieb, personalizácii reklám a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií