SYSTÉM INTELIGENTNÉHO OBMEDZOVAČA RÝCHLOSTI - ISA (INTELLIGENT SPEED ASSISTANCE)

Od júla 2022 podľa schváleného nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (2019/2144) budú musieť výrobcovia povinne inštalovať systém inteligentného obmedzovača rýchlosti - ISA (Intelligent speed assistance) do všetkých nových vozidiel.

Systém ISA bude povinný vo všetkých vozidlách až od júla 2024, takže nezastaví výrobné linky áut bez tohto systému, ktoré boli už zaregistrované na výrobu. 

Asistenčné systémy rôznych úrovní sú už teraz používané v mnohých autách. Rozdiel je, že zákazník si ich v súčasnosti môže alebo nemusí vybrať pri kupovaní auta. Potom to už bude musieť len akceptovať.

Systém ISA ponúka štyri stupne intervencie voči vodičovi, z ktorých si výrobcovia vozidiel môžu vybrať, keďže sa zrejme nebudú dať všetky spôsoby inštalovať do všetkých typov áut:

  • Akustické upozornenia: keď auto prekročí maximálnu povolenú rýchlosť, tak systém upozorní vodiča najprv vizuálne (kontrolka) a následne akusticky na niekoľko sekúnd.

  • Vibračné upozornenia: aj tento spôsob len upozorňuje vodiča a nezasahuje do riadenia, namiesto zvuku však aplikuje vibráciu akcelerátora.

  • Haptická odozva pedálu: tento spôsob už aj zasiahne do riadenia vozidla a teda pri prekročení maximálnej povolenej rýchlosti pedál sám zatlačí nohu vodiča mierne dozadu, aby sa znížila rýchlosť.

  • Obmedzenie výkonu motora: aj tento spôsob už zasahuje do riadenia. Ide o automatické zníženie dostupného výkonu, ktoré nebude závisieť od polohy akcelerátora.

 

Prvé dva spôsoby nezasahujú do riadenia, len upozorňujú.

Zvyšné dva spôsoby už aj zasahujú do riadenia vozidla, aj pri týchto by však malo byť možné „pretlačiť“ riadenie systému vodičom.

Všetky zásahy systému by mali byť časovo obmedzené a po chvíli by mali prestať. 


Toto nariadenie vzbudilo aj vlnu kritiky  v automobilovej obci. Na jednej strane je snaha EÚ prinášať riešenia, ktoré zvýšia bezpečnosť na cestách a rovnako znížia emisie a na strane druhej máme vodičov, ktorým sa nepáči snaha obmedzovať ich rozhodnutia za volantom. Niekedy práve zasahovanie auta do riadenia vodiča môže spôsobiť jeho stratu pozornosti na premávku a sústredenie sa na to čo sa s autom deje.
Podľa nariadenia snahou je, aby ISA systém spolupracoval s vodičom a nie proti nemu. Vodič by mal  stále mať kontrolu nad riadením vozidla a malo by byť možné ľahko prevážiť rozhodnutie systému.
Je to určite komplexná téma s argumentami ZA a PROTI na obidvoch stranách. 
Najdôležitejšie stále zostáva byť ako vodič ostražitý a neustále aktívne sledovať premávku.

Nikdy sa nespoliehať len na auto a jeho podporné asistenčné systémy.

 

 

 

                                                                                                                                                                                          (Zdroj obr.: RoadSafetyFacts.eu)

Ďalšie zaujímavé články

x
Na zlepšenie našich služieb používame cookies. O ich používaní sa môžete bližšie informovať na adrese: ochrana údajov OK