PNEUMATIKY A DÔLEŽITOSŤ SPRÁVNEHO NAHUSTENIA

Pneumatiky sú jediným spojením vozidla s vozovkou. Cez ne sa prenáša veľký výkon motora, ale aj mnohonásobne väčší výkon bŕzd. Ak toto spojenie nemá také parametre, aké by aspoň minimálne malo mať, tak systémy ako ABS, EDS, ASR, ESP a brzdiaci asistent nefungujú, resp. nemajú adekvátny účinok.

Jazda s prehustenými resp. podhustenými pneumatikami má vplyv na:

 

1. dráhu zastavenia

Správne nahustená pneumatika dosahuje ideálny kontakt, resp. trakciu s vozovkou. Výsledkom je ideálna dráha zastavenia vzhľadom k povrchu, hmotnosti a stavu brzdového systému vozidla.
Naopak, nesprávne nahustená pneumatika dráhu zastavenia predlžuje, čo môže byt pri krízovom brzdení rozhodujúce.

 

2. manévrovateľnosť s vozidlom (handling)

V prípade, že sú pneumatiky prehustene takpovediac nedokážu "preniesť" výkon motora z kolies na vozovku, trecia plocha pneumatiky s vozovkou je v tomto prípade menšia a vozidlo sa tým stáva menej ovládateľné. Ďalším dôležitým faktom je, že prehustené pneumatiky viac zaťažujú podvozkový systém čoho následkom je jeho vyššie opotrebenie. Pokiaľ je pneumatika podhustená, riadenie vozidla je síce mäkšie avšak bočnice pneumatiky sú ďaleko viac namáhané a tým pádom menej stabilné. Výsledkom je opäť horšia ovládateľnosť a väčšie opotrebenie.

 

3. ekonomiku jazdy

Prehustená pneumatika síce znamená menšiu plochu kontaktu s vozovkou a teda ma pozitívny vplyv na ekonomiku jazdy avšak za cenu horšej manévrovateľnosti a teda bezpečnosti. Podhustená pneumatika sa správa úplné opačne, teda neekonomicky.

 

4. opotrebenie pneumatík

Prehustená pneumatika býva oveľa skôr opotrebovaná v strede dezénu, naopak podhustená na jeho okrajoch.

 

5. schopnosť odvezenia množstva nákladu

Hlavne u nákladných aut (ale platí to aj u osobných) je veľmi dôležité prispôsobiť tlak v pneumatikách hmotnosti nákladu, ktorý vozidlo vezie.
Pri podhustenej pneumatike dochádza okrem nadmerného opotrebenia aj k prehriatiu, pričom je vyššie riziko defektu či explózie pneumatiky. Zároveň platia všetky vyššie spomenuté body.
Jazda na podhustených pneumatikách spôsobuje dlhšiu brzdnú dráhu, menšiu odolnosť voči aquaplanningu, horšie jazdné vlastnosti a v neposlednom rade zvyšuje spotrebu. 

                                                                                                                               

                                                             Jedným zo základných pravidiel týkajúcich sa pneumatík je pravidlo 4 x 4:

                                                                                            4 mm minimálna hĺbka dezénu

                                                                                4 mesiace v roku používať zimné pneumatiky

                                                                                           4 roky maximálna dĺžka používania

                                                                                           4 pneumatiky vymieňať naraz

Ďalšie zaujímavé články

x
Na zlepšenie našich služieb používame cookies. O ich používaní sa môžete bližšie informovať na adrese: ochrana údajov OK